عطر دست ساز
سهیل صمدی

عطر دست ساز

آیا برای شما هم پیش آمده است که بوی خاصی مد نظرتان باشد اما از جستجو و یافتن آن در عطرها نا امید ده باشید و یا تا به حال به این فکر کرده اید که می توانید عطر دست ساز داشته باشید؟ اگر پاسخ بله باشد خودتان بتوانید عطر مورد نظر خودتان را با ترکیب دلخواه خود بسازید این عطر می‌تواند به عطر شخصی شما تبدیل شود که مشابه هیچ کدام از عطرهای معروف هم نیست و فقط مخصوص خود شماست. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور رایحه‌های دلخواه خود را با هم ترکیب کنید و عطر دست ساز مورد نظر خود را تهیه و استفاده کنید.

نت عطر 

برای رسیدن به این مهم همانطور که می دانید باید نت ها را به طور کامل بشناسید. عطرها ترکیبی از رایحه‌هایی در سطوح مختلف هستند که به آن‌ها نت Note می‌گوییند. زمانی که عطری را روی پوست خودتان اسپری می‌کنید بوی آن بر اساس نت‌های موجود در آن با ترتیب زیر تغییر می‌کند:

  • نت آغازین اولین چیزی است که حس می‌شود و اول از همه نیز از بین می‌رود. این نت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دوام دارد.
  • پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نت میانی آغاز می‌شود که هسته اصلی عطر است و مشخص می‌کند که عطر به کدام دسته تعلق دارد مثلا شرقی، چوبی یا گل.
  • نت پایانی یا تم عطر چیزی است که پس از چند ساعت اسپری کردن عطر حس می‌شود و در واقع پایه عطر است که حدود ۴ تا ۵ ساعت دوام دارد.

بهترین نت 

برای اینکه بتوانید عطر دست ساز خوبی داشته باشید دانستن این نکته لازم است که چه نت هایی بوهای محبوب تر و قوی تری نسبت به سایر نت ها دارند. زیرا که طی سالها  و آزمایش و تکرار امتحان خود را پس داده اند.

بهترین نت های اولیه 

محبوب‌ترین رایحه‌ها برای نت آغازین عبارتند از اسطوخودوس، لیمو، نعناع، رزماری، پرتقال شیرین، گرپ فروت، ترنج و ریحان است.

بهترین های نت 

رایحه‌های محبوبی که به عنوان نت میانی به کار می‌روند عبارتند از فلفل سیاه، بابونه، دارچین، هل، میخک، یاسمن، سروکوهی، بهارنارنج، گل سرخ، چوب سرخ، یلانگ یلانگ، برگ کاج، علف لیمو و جوز هندی است.

بهترین نت پایانی  

نت‌های پایانی پراستفاده در عطرها عبارتند از چوب سدر، زنجبیل، پاتچولی، کاج، چوب صندل، وانیل، سرو و خس خس است.

آکورد عطر 

به طور ساده بخواهیم توضیح دهیم، آکورد عطر مشخصه ی اولیه ی عطر می باشد. آکورد ترکیبی متعادل از سه یا چهار نت تشکیل دهنده عطر است. این آکورد همیشه با آکورد موسیقی مقایسه می شود زیرا در موسیقی نیز ترکیب چند آکورد یک قطعه موسیقی را شکل می دهند. آکوردهای رایج در عطرسازی شامل این موارد می باشند: کهربا، امبرین، آبی، آروماتیک، بالزام، قبرسی، مرکبات، کلون، گلی، تازه، فوژ، میوه ای، شیرین، سبز، گیاهی، ملیس، شرقی، ادویه و چوب است.

ترکیب نت ها  

در زمان ترکیب رایحه‌ها با یکدیگر ابتدا نت‌های پایانی اضافه می‌شود، سپس نت‌های میانی و در انتها نت‌های آغازی، یعنی برعکس چیزی که بوییده می‌شود. نسبت ترکیبی ایده‌آل برای نت‌ها ۳۰ درصد نت آغازی، ۵۰ درصد نت میانی و ۲۰ درصد نت پایانی است. عطرسازان حرفه‌ای توصیه می‌کنند برای ساخت عطر دست ساز حداکثر سه یا چهار رایحه مختلف را با هم ترکیب کنید.

فرآیند ساخت عطر دست ساز  

برای درست کردن عطر دست سازتان شما به نت های ابتدایی، میانی و پایه نیاز نخواهید داشت. شما به مواد اولیه دیگری نیاز دارید که عبارتند از:

  •  2 قاشق چایخوری روغن حامل مانند جوجوبا، بادام یا روغن هسته انگور
  •  6 قاشق چایخوری الکل 
  • 2/5  قاشق چایخوری آب معدنی 
  •  30 قطره از اسانس های مورد نظر 
  • فیلترقهوه
  • قیف
  • شیشه عطر

فرآیند ساخت عطر با یک روغن حامل بو آغاز می‌شود. بهترین انتخاب معمولا روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور است که از خود بویی ندارند. روغن حامل یا پایه عطر همان چیزی است که عطر را روی پوست شما انتقال می‌دهد و از خود بویی ندارد اما اگر بخواهید می‌توانید از روغن‌های بودار مثل روغن زیتون هم استفاده کنید که در این صورت عطر شما کمی بوی زیتون هم خواهد داشت.
در مرحله بعد شما باید قطره قطره و به تدریج و به ترتیب نت‌های پایانی، میانی و آغازی را به روغن اضافه کنید. در انتها شما به ماده‌ای نیاز دارید که این مواد را با هم ترکیب و حل کند. الکل بهترین انتخاب است چون به سرعت تبخیر می‌شود و تنها رایحه به جا می‌ماند. الکل مناسب برای این کار الکل با غلظت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است.

مراحل ساخت عطر دست ساز  

  • ظرف شیشه ای که مناسب عطر باشد بردارید.
  • حدود دو قاشق روغن حامل اضافه کنید، روغن حامل میتواند روغن هسته انگور یا جوجوبا باشد.
  • در این مرحله باید نت ها را اضافه کنید.
  • به بوهایی که اضافه می کنید دقت کنید واگر یکی از آنها از بقیه قوی تربود از مقدار آن بکاهید.
  • 6  هفته یا کمتر باید بطری را کنار بگذارید تا به بوی قوی و دلخواهی برسد.
  • بعد از گذشت این زمان قداری آب معدنی به ان اضافه کنید و خوب تکان دهید.

ساخت عطر دست ساز  

روغن حامل را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و ۳۰ قطره روغن معطر را به آن اضافه کنید. این ۳۰ قطره مجموع عطرهایی است که می‌خواهید با هم ترکیب کنید و ۱۵ قطره آن نت میانی، ۱۰ قطره نت آغازی و ۵ قطره نت پایانی است مثلا اگر می‌خواهید از پاتچولی و چوب صندل برای نت پایانی استفاده کنید این ۵ قطره شامل دو قطره چوب صندل و ۳ قطره پاتچولی است که به همین ترتیب برای نت‌های دیگر نیز ترکیب می‌شود.

 این نکته را مد نظر داشته باشید که برخی رایحه‌ها بوی تندتری دارند و بهتر است نسبت به رایحه‌های دیگر کمتر استفاده شوند. با نت‌های پایانی شروع کنید و به ترتیب نت‌های میانی و آغازی را نیز اضافه کنید. زمانی که ترکیب روغنی معطر شما کامل شد الکل را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و آن را به مدت ۴۸ ساعت در محلی تاریک و بدون صدا قرار دهید تا عطر جا بیفتد. می‌توانید تا ۶ هفته هم صبر کنید، در این صورت عطر شما قوی‌تر و بادوام‌تر خواهد شد. پس از آن اگر که از بوی عطر راضی بودید می توانید به آن آب اضافه کنید.

مرحله بعدی باید بطری را به شدت به مدت یک دقیقه تکان دهید تا ترکیبات آن کاملا با هم مخلوط شوند. بعد از آن با یک قیف و صافی محلول را ضاف کرده و به ظرف شیشه‌ای دیگری که ظرف عطر شما خواهد بود منتقل کنید. می‌توانید نام عطر و تاریخ ساخت را هم روی بطری بنویسید تا ببینید که چقدر دوام خواهد داشت حال عطر دست ساز خود می توانید لذت ببرید.

 

مطلب قبلی معرفی بهترین عطرها با رایحه پچولی (نعنای هندی)
مطلب بعدی عطر بدون جعبه
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
4.7
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته