تاثیر عطر بر روان افراد
سهیل صمدی

تاثیر عطر بر روان افراد

حس بویایی یکی از قوی ترین حس ها می باشد. بنابراین با استشمام رایحه های گوناگون می تواند تاثیر مثبت و منفی  به صورت کوتاه مدت و بلند مدت بر روی روان افراد داشته باشد.

از گذشته تاکنون مسئله تاثیر عطر بر روان افراد وجود داشته است، در زمان قدیم از عطر با رایحه های گوناگون برای درمان مشکلات ذهنی و روانی استفاده شده است، امروزه به این گونه روش درمان، آروماتراپی می گویند.

رایحه ها تاثیر مستقیمی بر روح ما می گذارند، استشمام عطر, استرس، آرامش و شادی را در پی دارد که  برروی روح و جسم تاثیرگذار خواهد بود. اما این اتفاق چگونه امکان پذیر است؟

تاثیر عطر بر روح و روان افراد  

هنگامی که شما عطری استنشاق می کنید به علت اینکه مولکول های عطر بسیار کوچک می باشند، از طریق منافذ پوست یا فولیکول های مو جذب بدن شده سپس به سلول های گیرنده در قشر بویایی مغز میرسند و در آن جا تاثیرات خود را به صورت مثبت یا منفی بر روی روح و جسم ما می گذارد.

 سوالات متداول تاثیرعطر بر روان افراد

  • استشمام گلاب چه تاثیری بر روان می گذارد؟

استشمام گلاب استرس را از بین میبرد واعصاب را تقویت می کند، اگر خواب آرام میخواهید قبل از خواب گلاب را مصرف یا استشمام کنید.

  • عطر کاج چه تاثیری بر روی روان می گذارد؟

عطر کاج بسیار آرامش بخش است و اضطراب را به شدت کاهش می دهد.

  • در صورت وجود اسپاسم های عمیق و عضلانی استشمام چه عطری می تواند موثرباشد؟

اگر این مشکلات را دارید، سعی کنید همیشه از عطر هایی که حاوی ریحان، نارنگی و نارنج می باشند، استفاده کنید. حال قصد داریم در این مقاله رایج ترین رایحه ها که میزان تاثیر عطر بر روان افراد نشان می دهند را معرفی کنیم.

رایج ترین رایحه های تاثیر گذار بر روان افراد 

  • عطر دارچین

از دارچین معمولا در نوشیدنی ها و خورکی ها استفاده می شود. بوی ساطع شده از دارچین باعث افزایش قدرت تمرکز، بالارفتن قدرت حافظه، بهبود عملکرد مغز و قدرت بینایی می شود و همچنین گفته شده که دارچین برای رفع استرس و اضطراب نیز موثراست بنابراین بهتر است در نوشیدنی هایی اول صبح از دارچین استفاده کنیم تا از مزایای گفته شده بهره مند شویم.

  • عطر سیب

سیب دارای خواص بسیار زیادیست، هم برروی جسم و هم در روح و روان تاثیر زیادی دارد. خوردن یک عدد سیب در روز خواص  زیادی بر روی جسم دارد و همین طور استشمام عطر آن نیز می تواند باعث برطرف شدن سردرد های میگرنی، استرس و عصبانیت شود.

  • عطر وانیل

عطر وانیل تاثیر فوق العاده ای بر روح و روان دارد. استشمام عطر وانیل سبب افزایش شادی می شود و بسیار آرامش بخش است. بنابراین بهتر است که گاهی اوقات از عطرهای حاوی وانیل یا عودهای وانیلی در منزل استفاده کنید.

عطر اسطوخودوس

اسطوخودوس خواص بی نظیری دارد دمنوش و عطر این گیاه می تواند به درمان بی خوابی یا اختلالات خواب کمک کند و در درمان افسردگی هم موثر است.

بهتر است در صورت اختلال خواب از دمنوش این گیاه استفاده کرده یا عطر آن را استشمام کنید و همچنین اگر فرد ناآرام  هستید، بهتر است از عطرهای حاوی عصاره اسطوخودوس استفاده کنید چراکه بسیار آرامش بخش است و همچنین برای درمان تنش های عصبی و سردرد نیز موثر می باشد.

  • عطر نعناع

اگر می خواهید در طول روز روحیه ای شاداب و هوشیار داشته باشید، حتما از برگ تازه نعناع در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

استشمام عطر نعناع  سبب هوشیاری، افزاییش قدرت تمرکز، خنک شدن راه های تنفسی میشود و همچنین یک محرک قوی نیز می باشد. در صورتی که مشکلات تنفسی دارید، بهتر است از بخور نعناع و قرص نعناع برای بهبودی استفاده کنید. استفاده از ادکلن های حاوی نعناع نیز درتقویت حافظه نقش موثر دارد.

  • عطر رزماری

همیشه رزماری در منزل یا محل کارخود داشته باشید چرا که اتشمام عطر آن سبب افزایش قدرت حافظه و افزایش هوشیاری می باشد و برای حافظه های ضعیف نیز بسایر موثر است.

عطر روغن زیتون

اگر قصد لاغر شدن دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار ورزش، در رژیم غذایی خود از روغن زیتون نیزاستفاده کنید. روغن زیتون سبب کاهش اشتها می شود و از لحاظ روانی هم بسایر مفید است.

استفاده از این روغن برای لاغری بسیار سودمند است.

  • عطر یاسمن

استفاده از عطر های حاوی رایحه گل یاسمن ناآرامی را برطرف کرده و بسیار آرامش بخش است.

 عطر گل یاس گرم و شیرین می باشد. استشمام عطر یاس باعث افزایش هوشیاری می شود و همچنین از ابتلا به افسردگی نیز جلوگیری می کند.

  • عطر گل رز

استفاده از عطرهای حاوی گل رز بسیار آرامش بخش بوده و در کنترل پرخاشگری موثر می باشد.

دکتر یورگن کورمایر(سرپرست تیم تحقیق) در رابطه با تاثیر عطر بر روان افراد می گوید: "چندی پیش شاهد افزایش 30 درصدی توانایی یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بودیم چراکه در طی زمان یادگیری بر روی میز دانش آموزان نوارهای معطر به گل رز قرار داده بودیم."

عطر گل رز سبب تقویت حافظه می شود و همچنین اگر نوارهای معطر به گل رز را در کنار تخت بگذارید، سبب بهبود کیفیت خواب می شود.

 گل رز را به خاطر احساسات شادی، عشق وهیجانی که ایجاد می کند، گل عشق نامیده اند.

عطر گل های زیادی وجود دارد که از آن ها برای راحیه درمانی استفاده می شود، می توانید برای خرید عطر یا ادکلن با رایحه دلخواه خود به عطر شقایق یکی از معتبرترین مراجع فروش عطر مراجعه کنید.

 تاثیرات رایحه درمانی بر روی انسان

  • بوی عطر سبب افزایش قوای قلبی و مغزی شده و همین باعث افزایش اعتماد به نفس نیز می شود.
  • می تواند هورمون های بدن را تنظیم کند و همچنین آرامش و سلامت را برای بانوان در پی دارد .
  • در آرامش اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک نقش موثری دارد.
  • باعث افزایش هوشیاری و یادگیری می شود.
  • اضطراب، بیماری های روحی و تفکرات منفی را دور می کند.
  • موجب شادابی افراد می شود و همچنین خوش رویی و آرامش اعصاب را در پی دارد.
سخن آخر

همین طور که درمقاله مطالعه کردید، تاثیر عطر بر روان افراد متفاوت است، عطرها می توانند در بهبودی مشکلاتی از قبیل استرس مشکلات تنفسی بی خوابی و تپش قلب و...موثر باشند پس با مطالعه دقیق سعی کنید همواره از عطری استفاده کنید که از لحاظ روانی نیز برایتان سودمند باشد.

 

 

مطلب قبلی ارتباط رایحه عطر با رنگ آن
مطلب بعدی انتخاب عطر مناسب سفر
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته