تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش
سهیل صمدی

تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش

بسته بندی و طراحی حرفه ای عطر

با پیشرفت چشمگیر و عظیم صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی در سطح جهان و نیز رقابت روز افزون شرکتها برای کسب رضایت مشتریان، بالا بردن سطح فروش و تولید محصولات با ویژگی ها و خصوصیات مختلف و همچنین تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش نیاز به بسته بندی و طراحی ماهرانه آن بیشتر احساس می شود .

عطر و ادکلن هم مانند سایر محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر نیاز به بسته بندی ای کاملا حرفه ای و طراحی شده دارد. بسته بندی ای ایده آل است که در یک نگاه بتواند به ما ویژگی ها و خصوصیاتی که باید از محصول بدانیم را نشان دهد، یعنی بسته بندی و جعبه ی عطر ما باید به ما رایحه پایه آن را بگوید و همچنین به ما نشان دهد که در چه فصولی از سال میتوانیم از آن استفاده کنیم.

تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش

در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش محصول صحبت کنیم اما برای بیان ادامه مطلب لازم است رایحه عطرها را بطور خلاصه بیان کنیم و توضیح مختصری برای هرکدام بدهیم.

  • رایحه شیرین و گرم
    این رایحه عموما برای فصول سرد سال استفاده میشود و حس گرمی را به ما القا میکنند. در واقع ترکیباتی که پایه بوی این رایحه را تشکیل میدهند برای ما حس گرمی را به ارمغان می آورند.
     
  • رایحه سرد و تلخ
    این رایحه برای فصول گرم سال استفاده میشوند و حس خنکی و سردی را به ما منتقل میکنند. همانطور هم که در بالا ذکر شد این ترکیبات با اثر مستقیم بر روی پایه ی بوی عطر ,برای ما حس سردی و خنکی را بوجود می آورند.

طراحی جعبه و شیشه عطر و ادکلن

توجه به نوع رایحه عطر تاثیر بسزایی در طراحی جعبه و شیشه آن دارد به این صورت که ما با توجه به بسته بندی عطر میتوانیم بدون کمک گرفتن از فروشنده رایحه هایی که برای آن بازه زمانی از سال مناسب هستند را پیدا کنیم و حتی جعبه عطر میتواند نوع نگاه ما را به عطر عوض کند.

برای مثال وقتی ما در نگاه اول شیشه عطری را میبینیم که بسته بندی به رنگ آبی دارد خود به خود حس سردی به ما منتقل میشود و پس از بو کردن عطر حس سرما بطور کامل در ما شکل میگیرد،  پس بنابراین طراحان باید توجه بسزایی به بسته بندی عطرها داشته باشند .

از عواملی که تاثیر زیادی در خریدن یا نخریدن یک عطر و ادکلن دارد جعبه بسته بندی عطر و بخصوص فرم شیشه آن میباشد که دارای  اهمیت زیادی است؛ اگرچه ملاک اصلی خود ماده عطر داخل شیشه و کیفیت آن است اما خوشبختانه یا متاسفانه مشتریان به ظاهر بسته بندی و شیشه عطر اهمیت ویژه ای  می دهند و به همین دلیل کسانی که مسئولیت طراحی را دارند باید تمام تلاش خود را برای جذابتر نشان دادن این محصول در کنار نمایش ویژگی های آن بکنند. بنابراین باید توجه ویژه ای به ظاهر شیشه عطر شود. در ادامه مقاله به بررسی انواع بسته بندی عطر ها می پردازیم .

جعبه عطر

همه عطرهای اورجینال در جعبه ای خاص بسته بندی می شوند و برای خریدار وجود جعبه نشان دهنده کیفیت و اصل بودن عطر است. برندهای گران قیمت برای عطرهای خود از بسته بندی خاص و شیک استفاده می کنند تا محصول شان بهتر به نظر بیاید و همچنین طراحان این برند ها با استراتژی های خاص خود دست به طراحی جعبه عطرها میزنند.

جعبه عطرهای جیبی

بسیاری از افراد ترجیح می دهند ادکان های جیبی همراه داشته باشند تا در هر زمان بتوانند از آن استفاده کنند. برای این ادکلن ها جعبه های کوچک در نظر گرفته می شود و گاهی اوقات به صورت چند تایی در یک جعبه به فروش می رسند.

جعبه عطرهای چند تایی

همانطور که در قسمت قبل گفتیم گاهی اوقات عطرهای جیبی در جعبه های چند تایی به صورت ست هدیه به فروش می رسند. علاوه بر این بعضی برند ها عطرهای خود را در برنامه های تبلیغاتی خاص به صورت چند تایی بسته بندی می کنند مانند سال نوی میلادی

استند عطر و ادکلن

برای فروش ادکلن های جیبی و کوچک معمولا از استند استفاده می شود. برای این منظور می توان با توجه به نوع برند و ویژگی های ادکلن استند خاص و متفاوت طراحی کرد.

پاکت خرید ادکلن

برند ها برای جلب نظر مشتری و رضایت او از پاکت مشابه با جعبه ادکلن از لحاظ لوگو و جنس و رنگ استفاده می کنند.

نگهدارنده و منقسم داخل جعبه عطر

داخل جعبه ادکلن برای جلوگیری از جابجایی محصول و آسیب آن از نگهدارنده مخصوص استفاده می شود.

تاثیر بسته بندی عطر بر فروش

تاثیر شیشه عطر بر بازاریابی و فروش کالاها برای همگان امری آشکار است. یک طراحی مناسب و خاص می تواند سود بسیاری را برای برند و شرکت عطر سازی فراهم کند. وظیفه ی یک طراحی ابلاغ و انتقال پیغام محصول و فرآورده به استفاده کنندگان و خریداران می باشد. همچنین بسته بندی محصولات سبب بالا بردن میزان مدت عمر و ماندگاری محتویات خود می شود و جذابیت تبلیغاتی را در مقایسه با فرآورده های مشابه رقیب ایجاد می کند. عموماً طراحی موفق جذابیت های زیر را در خود دارد:

  1. جذابیت بصری
  2. جذابیت نوشتاری
  3. جذابیت محافظت و نگه داری محتویات
  4. جذابیت تبلیغاتی
  5. جذابیت گرافیکی

نکات مهم گرافیکی در طراحی شیشه

همان قدر که طراحی فیزیکی و شکل و قالب شیشه عطر و جعبه ی آن اهمیت دارد، به همان میزان هم می بایست به طراحی گرافیکی جعبه محصولات نظیر رنگ، سایز و قلم متن اطلاعاتی، تصویر و ... توجه کرد.

تاثیر رنگ شیشه عطر

رنگ ها از تاثیرگذارترین مولفه ها در طراحی جعبه و شیشه عطر به حساب می آیند و استفاده از هر کدام از رنگ ها قادر است احساس، حالت و جذابیت به خصوصی را در افراد به وجود آورد. بدین سبب طراح گرافیکی افزون بر علم به کارگیری برنامه های ویرایشگر و هنر طراحی، باید استفاده مناسبی از رنگ ها با توجه به رایحه و بوی عطر ببرد تا تاثیر شیشه عطر بر فروش را افزایش دهد.

جمع بندی

عطر و ادکلن که یکی از محصولات ارایشی و بهداشتی محسوب میشوند؛ علاوه بر اینکه باید از لحاظ کیفیت و بو و رایحه برای مصرف کنندگان راضی کننده باشند، باید با بسته بندی خاص نیز عرضه شوند و در آن بسته بندی اعم از جعبه و یا شیشه عطر باید بتوانند هصوصیات کلی محصول را برای مخاطبان بیان کرده و با زیبایی و طراحی خاص منجر به بالا رفتن فروش محصول شوند.

 

 

مطلب قبلی Lucas Sieuzac
مطلب بعدی ترکیب چه عطرهایی خوب میشود؟
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته