گیاهان مورد استفاده درعطر سازی
سهیل صمدی

گیاهان مورد استفاده درعطر سازی

عطر، بیانگر احساسات و خاطرات است و باعث آرامش و افزایش اعتماد به نفس می شود.

شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که عطرها از چه گیاهانی تشکیل می شوند. ما دراینجا قصد داریم تا شما را با  گیاهان مورد استفاده در عطرسازی آشنا کنیم.

 صنعت عطرسازی

گل ها خلاقیت طبیعت هستند که به دلیل عطر دلربایی که دارند مورد توجه عموم  مردم قرار می گیرند، گاهی اوقات که در یک باغ، بوی یک گل را احساس می کنیم، برایمان آن قدر لذت بخش است که آرزو می کنیم کاش آن بو را برای همیشه نزد خود نگه می داشتیم. عطر لذت بخش گل ها، دلیلی است که ما از آن ها در صنعت عطر سازی برای تهیه ی عطر استفاده می کنیم.

عطر ها همان طور که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شوند، سبب ایجاد شخصیت جذاب برای برقراری ارتباط و تعامل با مردم می شوند.

  • گل هایی که از آن ها عطر استخراج می شوند عبارتند از:

گل رز، میموزا، لیمو، نعنا، شکوفه نارنجی، گل یاس، اسطوخودوس، عنبیه، باغیان، زنبق دره، رزا، بنفش، میخک و ... .

  • از شاخ و برگ این گیاهان به عنوان عطر استفاده می شود:

رزماری، اکالیپتوس، نعناع، شمعدانی، پاتولی، مرهم لیمو، مرکبات، بنفشه ...

و از ریشه های عنبیه، وتیور و نارم نیز می توان استفاده کرد؛ هرچند که امروزه این گیاهان را کمتر مورد استفاده قرار می دهند.

و همین طور از چوب و پوست برخی گیاهان نیز می توان استفاده کرد مانند: اطلس سدر، چوب صندل، گویاک، دارچین، امیریس، گلاب ...

دانه های انیسون، جوز هندی، هل، لوبیای تونکا، فلفل و همچنین میوه های همه مرکبات، وانیل و ... برای تولید عطر استفاده می شوند.

 گیاهان مورد استفاده درعطر سازی

ما در این جا لیستی از گیاهان مورد استفاده در عطر سازی که بیشترین کاربرد را دارند برایتان آورده ایم:

گل رز

گل سرخ به ملکه گل ها معروف است.  بوی شاداب کننده ای دارد و ماده ی اساسی بسیاری از عطرهاست.  بیشتر در شب  باز می شود وقبل از طلوع خورشید، حجم زیادی از عطر خود را در فضا پخش می کند. به همین خاطر بیشتر در شب برداشت می شوند.

رز کنتیفولیا و رز دمشقی دو نوع گل رز رایج هستند که بیشترین استفاده را در صنعت عطر سازی دارند. رز کنتیفولیا در جنوب فرانسه و رز دمشقی در کشور های عربی یافت می شوند.

استفاده از نت های عطر گل سرخ، رایحه بسیار لذت بخشی در برانگیختن احساسات ایجاد می کند.

اسطوخودوس

از زمان های قدیم این گیاه را به عنوان گیاه آرامش بخش و ضد عصبی می شناختند. از این گل، در آشپزی و شیرینی پزی نیز استفاده می کنند. عطر آن بسیار آرامش بخش است و خواب راحتی را برای افراد به ارمغان می آورد. اسطوخودوس پیوندی یکی از معروف ترین اسطوخودوس هاست.

عطر گیاه اسطوخودوس به عنوان ماده ای جهت دفع حشرات نیز استفاده می شود. در اثر وزش باد برگ های اسطوخودوس به حرکت درآمده و عطرش در فضا میپیچد.

گل بنفشه

کاشت این گل به 500 سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که در یونان کاشت می شد. رایحه ی بسیار خاصی دارد.

این گل را در هاوایی، آمریکای جنوبی، استرالیا و آند می توان یافت. بنفشه ها بومی نیم کره شمالی هستند.

این گل، به دلیل داشتن بونین احساس بویایی را به طور موقت قطع می کند و در تولید عطر، لوسیون و روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

گل یاس

گل بسیار خوشبو و دلپذیری در تمام جهان است.  گل یاس به رنگ سفید و زرد در مناطق گرمسیری یافت می شود. این گل به دلیل عطر و بوی بسیار آرامش بخشی که دارد، از حالت خشک شده ی آن به عنوان چای نیز می توان استفاده کرد.

پرتقال شیرین

به پرتقال شیرین "عطر خوشبختی" نیز می گویند.  بسیار انرژی بخش است و اثر مثبتی در خلق وخو می گذارد. خشک شده آن، عطر خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و در مراسم ها برای تزیین و پخش عطر استفاده می شود.

 نعنا

نعنا عطر بی نظیر و تازه ای دارد و طراوت آن برای کسانی که اعصاب ضعیفی دارند و از گرما احساس ناخوشی می کنند مناسب است. عطر آن سبب پاکسازی و بازسازی افکارتان می شود. همچنین  برگ هایش را می توان خشک و یا به صورت منجمد نگه داشت و همین طور برای تهیه چای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

 لیمو

لیمو بسیار تزیینی است که گل و میوه معطری دارد. یک گلدان پر از میوه  لیمو را می توانید در خانه خود بگذارید، و از عطرش لذت ببرید. لیمو دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است، باعث خوشبینی می شود و در روحیه بسیار تاثیرگذار است. هم تزیینی و معطر است.

همچنین گذاشتن تکه های لیمو در حمام انرژی فوق العاده ای را برای شروع روز به شما می دهد. از لیمو بیشتر در ساخت عطر های گران قیمت استفاده می شود.

رزماری

رزماری هم مانند لیمو تزیینی است و رایحه بسیار دلپذیر و خوبی دارد و در صورت خستگی ذهنی، انرژی را به سیستم عصبیتان بازمیگرداند و باعث تقویت حافظه می شود.

بوی تند و تازه ای  دارد،  که به عنوان خوشبو کننده هوا نیز استفاده می شود. این گیاه بومی از منطقه مدیترانه است و در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

 آویشن

این گیاه در زمان قدیم به عنوان گیاه دارویی استفاده می شد. در مناطق خشک و آفتابی رشد می کند، عطر تندی دارد که نشاط آور و انرژی بخش است.

تمامی اسانس هایی که گفته شد بخشی از یک عطر هستند و حتی برای تهیه برخی عطر ها از چند گیاه استفاده می شود تا بویی دلپذیر و خاص را برایتان به ارمغان بیاورد. حتما جهت خرید عطر به مراکز و فروشگاه های معتبر مانند فروشگاه عطر شقایق مراجعه بفرمایید.

 

 

مطلب قبلی عطر معتدل مردانه
مطلب بعدی آشنایی با خانه عطرسازی EIGHT & BOB
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
1.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته