معیار انتخاب عطر مناسب
سهیل صمدی

معیار انتخاب عطر مناسب

یکی از معیارهای مهم برای جذاب بودن همانطور که می دانید بوی خوش است که شما می توانید از این اصل مهم برای تحت تاثیر قرار دان افراد در موقعیت های مهم استفاده کنید. یا از اصل برای هدیه دادن استفاده کنید اما همانطور که می دانید هر عطری ویژگی های خاص خود را دارد و مناسب تمام موقعیت ها و افرا حتی فصول نمی باشد. پس در این مقاله به شما پاسخ می دهیم که معیار انتخاب عطر مناسب چیست؟

طبقه بندی اولیه عطرها 

در قدم اول شما باد قبل از خرید عطر طبفه بندی آنها رابدانید.

میزان غلظت عطر 

  • پرفیوم تقریبا دارای غلظت میان ۱۵ تا ۴۰ درصد است که ماده معطر معمولا حدود ۲۰ درصد در آن وجود دارد.
  • ESdP که مخفف عبارت Espirit de Perfum می باشد و خیلی کم از آن استفاده می شود، دارای غلظتی میان ۱۵ تا ۳۰ درصد است.
  • او دو پرفیوم دارای غلظتی میان ۱۰ تا ۲۰ درصد است و همچنین ماده معطر موجود در آن معمولا ۱۵ درصد می باشد.
  • او دو تویلیت دارای غلظتی میان ۵ تا ۱۵ درصد است و همچنین ماده معطر موجود در آن حدود ۱۰ درصد می باشد.
  • او دو کلن دارای غلظتی میان ۳ تا درصد می باشد و همینطور ماده معطر موجود در آن حدود ۵ درصد است و تشکیل شده از رایحه مرکبات می باشد.
  • اسپری ها هم دارای غلظتی میان ۱ تا ۳ درصد هستند.

میزان غلظت عطر است که ماندگاری عطر ر مشخص می کند و همچنین پخش بو عطر را نیز غلظت عطر مشخص می کند و مسلما هر اندازه که غلظت عطر بیشتر باشد ماندگاری و میزان پخش بوی آن نیز بیشتر خواهد بود. در این طبقه بندی نیز قیمت عطر نیز مشخص می شود.

رایحه عطرها 

همانطور که میدانید عطرها از ترکیبات رایحه های مختلفی تشکیل شده اند. برای پیدا کرن عطر مناسب خود لازم است که رایحه های مختلف را بشناسید.

رایحه چند گلاین رایحه همانطور که از اسمش پیدا است برگرفته از ترکیب چند گل می باشد و همچنین در بیشتر عطرهای محبوب از این ترکیب استفاده می شود.

رایحه اقیانوساز این رایحه در سال ۱۹۸۸ برای نخستین بار استفاده شد و همچنین این رایحه جدیدترین نوع عطر در تاریخ این صنعت می باشد.

رایحه گل ترکیبیاین نوع عطرها که از ترکیب چند گل یا یک گل تولید می شوند جزو دسته کلاسیک محسوب می شوند. بهترین رایحه در این دسته عطر بیوتیفول از برند استی لودر می باشد. مانند عطر گوچی مدل Gucci Envy

رایحه مرکباتبرای تهیه این نوع رایحه از میوه های مانند پرتقال و لیمو استفاده می کنند چون دارای بوی بسیار دلپذیری هستند.  مانند عطر پاکورابان مدل ۱Million EDT

رایحه شرقیاین دسته از عطرها دارای رایحه شیرینی هستند و بیشتر عطرها هم در همین دسته قرار می گیرند و معمولا از حیوانات به وجود می آید مانند ترکیب عنبر و مشک با رایحه وانیل، تونکا، عطر چوب و گل که یک رایحه شرقی را به وجود می آورند. همچنین علت نام گذاری این رایحه ها بخاطر وجود این نوع عطرها در سالیان دور در شرق زمین و خاورمیانه بوده است.

رایحه چوبعطرهای که دارای رایحه چوب هستند جزو این دسته محسوب می شوند. رایج ترین رایحه های که در این عطرها به کار می رود، چوب آگار، پاتچولی، صندل و سدار می باشد.

رایحه میوه هااین رایحه از میوه های مانند هلو، انگور سیاه و انبه به دست می آید که بوی بسیار دلنشینی دارند.

رایحه چرمبرخی از عطرها که از مواد طبیعی به وجود می آیند مانند عسل، موم و تنباکو معمولا با رایحه های چرم ترکیب می شوند.

رایحه یک گلاین رایحه برگرفته شده از بوی گل ها می باشد که می تواند از رایحه ها به گل رز و یاس اشاره کرد. مانند عطر بولگاری مدل Rose Essentielle EDP

رایحه گیاهاناین نوع عطرها از برگ های له شده یا چمن های کوتاه شده به وجود می آیند و همچنین عطر خیار هم جزو این دسته به حساب می آید.

انتخاب عطر براساس موقعیت 

شغل: عطری که سرکار استفاده می‌کنید بهتر است با عطری که در ميهمانی می‌زنید متفاوت باشد. عطر محل کار باید صمیمی و ملایم باشد و در برخورد اول ضربه‌ای عمل نکند. به‌خصوص در شغل‌هایی که با ارباب‌رجوع در ارتباط است. به‌عنوان‌مثال یک کارمند بانک نباید عطر تلخ و گرم استفاده کند. چون ارباب‌رجوع ناخودآگاه نسبت به آن فرد گارد می‌گیرد. اگر عطر ملایم بزنید با آن بو می‌تواند ارتباط بهتری برقرار کند. بهتر است عطرهای تند، تلخ و گرم سرکار استفاده نشود. چون با آدم‌های مختلف سروکار دارید و همان‌طور که گفته شد اولین احساس از بوی عطر به‌طرف مقابل منتقل می‌شود و چه‌بهتر است این حس در دیدار نخست تند و ضربه‌ای نباشد.

ميهمانی: عطری که در ميهمانی زده می‌شود بستگی به نوع ميهمانی دارد. میهمانی‌های رسمی بر اساس نوع لباس هم فرق می‌کند. مثال کت‌وشلوار یا جلسات کاری که قرار است موضع خود را به شکل محکم مشخص کنید باید عطر تلخ و گرم بزنید. بوی تلخ، قدرت و غرور را می‌رساند. اما در میهمانی‌های معمولی بهتر است از عطر ملایم و خنک استفاده کنید. اگر ميهمانی در فضای باز برگزار می‌شود توصیه می‌کنیم عطر تلخ و گرم بزنید چون فضای باز باعث می‌شود بو، به شکل ملایم پخش شود؛ اما اگر ملایم بزنید در فضا گم می‌شود و بویی به مشام نمی‌رسد.

سن و سال: سن و سال ازجمله معیارهایی است که باید در انتخاب عطر به آن توجه کنید. معمولاً سازنده‌های عطر بر روی شیشه به‌عنوان پیشنهاد اینکه عطر برای چه سن‌هایی مناسب است را می‌نویسند. در کل هر چه سن پایین‌تر باشد، عطر ملایم، خنک، میوه‌ای، برگی و گلی بهتر است. سن هر چه بالاتر می‌رود ادویه و چوب وارد آن می‌شود و برای این سن مناسب‌تر است.

 

مطلب قبلی ارزانترین عطرها با ماندگاری بالا
مطلب بعدی خانه عطرسازی Brecourt
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
5.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته