معرفی عطرهایی با رایحه گل رز
سهیل صمدی

معرفی عطرهایی با رایحه گل رز

معرفی عطرهایی با رایحه گل رز

 

گل های رز، روایتگر افسون و اعجازی چند هزار ساله هستند که از ایران و شرق سفر خود را آغاز کرده و قلب تمامی ساکنان زمین را فتح کرده اند. رز و دنیای عطر، دو واژه جدایی ناپذیر هستند و پس از چندین قرن، رز، همچنان بر قله های عطرسازی فاخر می درخشد.

 

پادشاه گل ها و ذهنیت های منفی

تمامی ذهنیت های منفی ما در ارتباط با رایحه گل رز، ریشه در دریافت هایی که دارد که بر اساس خاطرات تلخ و یا موقعیت ها و فضاهای نه چندان مناسب در حافظه بویایی ما نقش بسته اند. با تغییر زاویه دید و نگاهی که برای ما مخاطبان ایرانی در رابطه با عطر گل رز شکل گرفته است؛ نوع قضاوت و دریافت ما نیز تغییر خواهد کرد و متوجه خواهیم شد که رایحه رز، یکی از زیباترین نمایش های بویایی تمام تاریخ است! جایگاه رفیع این گل در فرهنگ ها و تمدن های مختلف، از دیرباز تا به امروز موجب شده تا آن را پادشاه گل ها بنامند و ویژگی های بویایی متنوع و شگفت انگیز رز، آن را شایسته چنین عنوانی می سازد.

 

ویژگی های بویایی

رایحه ظریف، مخملی، شیرین، شهددار و مطبوع رز علاوه بر آنکه خود به تنهایی عطری مسحور کننده و جادویی پدید می آورد؛ قابلیت همراهی با بسیاری از نوت ها و شکل دادن آکوردهای مختلف را دارد. ترکیبات میوه ای-مرکباتی و بوزی، فضاهای سبز و متالیک، ساختارهای شرقیِ عودی، پچولی یا ادویه ای؛ و یا ساختار آکوردهای چرمی، پودری و... مهم ترین قلمروهایی هستند که با جادوی رز، رویایی و شگفت انگیز می شوند.

 

گونه های پرکاربرد رز در عطرسازی

هزاران گونه مختلف گل رز وجود دارد و خاستگاه این گل به بیش از پنج هزار سال قبل و خاورمیانه باز می گردد. امروزه دو گونه از گل های رز، برای عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرند. Rose de Mai یا رز مِی، یکی از این دو نوع است که بطور عمده در مراکش کشت می شود و البته دیگر کشورهای شمال افریقا و برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه نیز خاستگاه این خانواده از گل های رز می باشند. ابسلوت های گرانقیمت رز مِی از طریق عصاره گیری مستقیم با حلال های نفتی انجام می گیرد و عصاره بدست آمده با خلوص بالغ بر 70 درصدی، رایحه ای غنی، پر حجم و عسل مانند-شهد آگین دارد.

Damascus Rose یا داماسنا رز (رز دمشق) دیگر خانواده پرکاربرد رز در عطرسازی است که خاستگاه اصلی آن خاورمیانه و کشورهایی نظیر سوریه و ایران است. با این وجود از آنجا که کشور بلغارستان بیش از 60 درصد تولید این گونه را به خود اختصاص داده؛ با عنوان رز بلغاری و به دلایل مشابه، رز ترکی نیز شناخته می شود. عصاره گیری مستقیم با حلال های نفتی و نیز عصاره گیری با تقطیر بخار آب، شیوه های مرسوم تهیه عصاره این گونه است. رایحه ای خانواده از رز، بیشتر حالت ادویه ای، سبز و نافذ دارد.

 

ترکیبات سینتتیک و آزمایشگاهی رز

"الکل های رز" عنوانی برای نخستین نتایج حاصل از تلاش شیمیدانان در جداسازی و تشخیص ترکیبات تشکیل دهنده ابسولوت ها و روغن های رز است که در دهه های نخست قرن بیستم حاصل شد. "سیترانول"، "ژرانیول"، "یوگنول" و "لینالول" مهم ترین الکل های رز هستند که بیش از هفتاد درصد عصاره های بدست آمده از رز را تشکیل می دهند.

تلاش برای بازسازی رایحه رز با استفاده از این الکل ها، نتیجه قابل قبولی در پی نداشت. پس از آزمایشات مختلف در این راستا، نخستین موفقیت بزرگ در بازسازی رایحه رز در آغاز دهه 1960 و با کشف "رز اکساید" در روغن رز دمشق رقم خورد. از آن دوران تا به امروز، تلاش های گسترده ای در تشخیص و جداسازی ترکیبات مؤثره عصاره رز صورت گرفته و مولکول هایی که ماهیت بویایی پیچیده و متنوع رز را پدید آورده اند؛ به خوبی آنالیز و تفکیک شده اند. ماحصل تمامی این اقدامات و اکتشافات، گستره وسیعی از انتخاب ها را پیش روی هنرمندان عطرساز قرار داده است تا به لطف ظرافت سرشار از پیچیدگی و شگفتی گل رز، آثاری شکوهمند و ستودنی پدید آورند.

در ادامه، گزیده ای از بهترین عطرها و ادکلن ها با محوریت رایحه گل رز حضور شما معرفی می شود.

 

 

 

بهترین عطرهای رز نیش و آرتیستیک

 

Une Rose Frederic Malle

 

Lyric Man Amouage

 

Donna Lorenzo Villoresi

 

Rose Privée L'Artisan Parfumeur

 

Dom Rosa Les Liquides Imaginaires

 

À la Rose Maison Francis Kurkdjian

 

Rose Poivree The Different Company

 

Nevermore Frapin

 

Mathi Gritti

 

Rose Anonyme Atelier Cologne

 

 

 

بهترین عطرهای رز برندهای دیزاینر

 

Kelly Caleche Hermès

 

Mon Guerlain Bloom of Rose Guerlain

 

Rouge Nocturne Terry de Gunzburg

 

Midnight Poison Extrait de Parfum Christian Dior

 

Very Irresistible L'Eau en Rose Givenchy

 

Absolu de Parfum Chloé

 

Stella (2014) Stella McCartney

 

Body Burberry



 

مطلب قبلی عطر شنل
مطلب بعدی خرید اینترنتی عطر اونتوس
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته