مشک در عطاری
سهیل صمدی

مشک در عطاری

از معروف ترين رايحه هاي خوش بو و معطر با منشا حيواني ، مشك آهو است . در زبان فارسي به اين رايحه "مشك" و اهل ماوراءالنهر بدان "مشك" گويند. مشک در عطاری کاربرد زیادی دارد.

مشک  

آهویی که مشک از آن گرفته می شود با نام علمی Moschus moschi ferus شناخته می شود. این حیوان آهویی است با قد یک متری، قهوه ای رنگ و سرعتی بالا که شکارچی ها به سختی می توانند آن را شکار کنند. این حیوان بیشتر در ارتفاعات کوه های جنگل هیمالایا زندگی می کند. این نوع آهو در مناطقی همچون تبت، سیبیری، شمال غرب چین و برخی مناطق مرکزی آسیا نیز یافت می شود. تنها در زمان های خاصی از سال مانند زمستان می توان مشک را از بدن این آهو بدست آورد زیرا در زمستان مشک که در اصل به صورت مایع است، جامد می شود.

تولید مشک  

پس از شکار این نوع آهو توسط شکارچیان، آن را ذبح کرده، کیسه یا غده مشک را از شکم او خارج کرده و در معرض آفتاب روی سنگ مسطح پهن کرده و یا در روغن داغ شده خشک می کنند. روش دوم بدست آوردن مشک، بدون شکار و ذبح انجام می گیرد. این کار زمانی صورت می گیرد که این غده به قدری بزرگ می شود که باعث درد آهو شده و او با ساییدن بدن خود به سنگ، پوست خود را پاره کرده و غده را از بدن خود خارج می کند. پس از آن شکارچیان که از محل آن با خبر شده، به جمع آوری آن می پردازند.

کاربرد مشک  

برای درک بهتر از مشک در عطاری باید بدانید که مشک که طبیعتی گرم و خشک دارد در درمان برخی بیماری‌ها موثر است. به همین خاطر، با توجه به اهمیت این موضوع، جزو داروهای نادر و گران‌بها محسوب می ‌شود. خواص دارویی آن به قدری زیاد است که در بسیاری مواقع از آن فقط به عنوان دارو یاد شده است. مشک خوشبو علاوه بر بوی خوش در بهبود سکته مغزی به خاطر طبع گرم، عطر و ماده خوشبو کننده طبیعی و درمان بیماری های عصبی و قلبی تاثیر خوبی دارد.

مشک در خرافه پرستان  

خرافه پرستان نیز بر این باورند که مشک می تواند طلسم ها را باطل کند و خاصیت معجزه و درمان مشکلات با آیات قرآن را دارد. در علوم قدیمی و در گذشته جادوگری با این نوع ماده رایج بوده است و آن را شاخه از علم پزشکی می دانسته اند.

درمان بیماری­های چشم  

از گذشته تا کنون در بین پزشکان سنتی و حتی مدرن رایج بوده که مشک، نیروی چشم را زیاد و سپیدی و  نازکی آن را رفع  می کند. مشک در عطر سازی شهرت داشته زیرا که در بیماری‌های مربوط به چشم، سفارش اکید سرمه کشیدن شده است. به همین دلیل، در ساختن کحل و توتیا از آن استفاده می‌شود.

تقویت مغز   

یکی دیگر از خواص شگفت ‌آور مشک، تقویت عملکرد مغز می ‌باشد. همچنین، مشک باعث افزایش تمرکز و تیزهوشی انسان می شود.

درمان سرماخوردگی   

در صورتی که علت سرماخوردگی یا زکام، سردی و خنکی بیش از حد هوا باشد می‌توان با بخور کردن مشک، آن را بهبود بخشید.

لازم به ذکر است که در برخی موارد، خود مشک می ‌تواند عامل ابتلا به سرماخوردگی یا زکام شود.

 

 

مطلب قبلی عطر طبیعی
مطلب بعدی عطر لیلا حاتمی
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
1.5
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته