فرق بین عطر و ادکلن
عطر و ادکلن شقایق ۲

فرق بین عطر و ادکلن

برای دانستن تفاوت‌های عطر و ادکلن خواندن این مطلب مفید است.

در این مقاله قصد داریم که فرق بین عطر و ادکلن را برای شما کاملا توضیح دهیم تا در زمان خرید و انتخاب گیج نشوید و بدانید قصد خرید کدام یک را دارید و کدام یک بیشتر برای شما مناسب خواهد بود پس با ما همراه باشد تا هر آنچه که در باره عطر و ادکلن نمی دانید آشنا شوید.

جالب است بدانید که تشخیص فرق بین عطر و ادکلن یک مهارت فرا گرفتنی است، در زبان فارسی عطرها مختلف به یک کلمه عطر ترجمه می شود. اما برای تشخیص هر کدام باید بدانید به طور کلی عطرو ادکلن به 5 دسته کلی تقسیم بندی می شود. این دسته بندی شامل عطر یا پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادوکلن و اوفرش است. قبل از خرید عطر باید که تفاوت بین هرکدام از این ها را بدانید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

عطر یا پرفیوم Perfume

پرفیوم با غلظتی بین ۱۵الی ۴۰٪ از مواد معطر غلیظ‌ترین،خالص ترین، ماندگارترین و در عین حال گرانترین نوع عطر است. پرفیومی که در فروشگاه ها وجود دارد خالص نبوده و ترکیبی و رقیق شده است ولی گران ترین بین عطر های دیگر است زیرا که ترکیبات خالصانه تری نسبت به ترکیبات دیگر عطر ها دارد. این نوع عطر ترکیبی روغنی و غلیظی دارد و در ظرف در پوش دار عرضه می شود بدین معنا که اسپری نمی شود. میزان قدرت پرفیوم را می توان اینطور توصیف کرد که زمانی که حتی لباس خود را پس از استفاده از این عطر بشوئید یا فردی که از عطر پرفیوم استفاده کرده را در آغوش بگیرید، بوی عطر پس از شست و شو و در آغوش گرفتن آن فرد تا مدتها باقی خواهد ماند. باید بدانید که میزان درصد عصاره خلاص در یک پرفیوم، نشان دهنده میزان کیفیت آن نمی باشد برخی اسانس‌هایی وجود دارند که دوز بالای آنها خوشایند نیست، به عنوان مثال عنبر و مشک به صورت خالص گران است و بوی خوشایندی ندارد و یک قطره از آن قیمت عطر را به صورت چشمگیری بالا برده و میزان مطلوبیت آن را زیادتر می‌کند، اما بیشتر از یک قطره ممکن است بوی غیر قابل تحملی به آن بدهد. ترکیب دانش و هنر است که عطر های رویایی را تولید و خاطره انگیز می کند. میزان طبیعی ترکیب عطرها علاوه بر متعادل کردن بوی عطر قیمت آن را نیز تعدیل می کند.

ادو پرفیوم Eau de Perfume

ادوپرفیوم از لحاظ ترکیبات و غلظت در جایگاه دوم قرار می گیرد. در ترکیبات این عطر از همان عصاره عطر استفاده می شود اما با این تفاوت که آب و الکل زیاد تر و عصاره بین 15 تا 20 درصد در ترکیبات خود دارد. قیمت ادوپرفیوم ارزان تر بوده و سبک تر است. برای نشان دادن قدرت این عطر می توان گفت که زمانی که فردی که از این عطر استفاده کرده را در آغوش بگیرید دیگر بوی آن تا مدتها روی لباس و بدن شما باقی نمی ماند اما برای چند لحظه بوی آن را می توانید استشمام کنید. با یک بار استفاده از این عطر بوی  آن روی لباس شما تا مدت ها باقی خواهد ماند و سپس به مرور زمان کمرنگ می شود. باید بدانید که ادو پرفیوم ها خط بوی خوبی دارند و شما با عبور کردن از بین افراد بوی خود را به آنان منتقل خواهید کرد. این عطر محبوبیت بسیار زیادی بین افراد دارد و جالب است بدانید که اکثر برندهای معروف دنیا عطرهای خود را به این سبک تولید و عرضه می کنند.

ادو تویلت Eau de Toilette

عطر ادو تویلت به میزان بیشتری از دسته قبلی سبک تر بوده و در ترکیبات آن مقدار بیشتری الکل استفاده شده است به همین علت ماندگاری این عطر به شدت پایین آمده است. لازم است بدانید که اگر از این نوع عطر استفاده می کنید باید به طور روزانه آن را شارژ کنید زیرا که ماندگاری کوتاهی به خاطر استفاده از الکل داخل خود دارد. ترکیبات این عطر به این صورت است که تنها 5 تا 15 درصد از عصاره عطر درون آن به کار برده شده است. بسیاری از برندهای معروف در ابتدا عطرهای خود را به صورت ادوپرفیوم ارائه می‌دهند و به دنبال آن نسخه‌های ادوتویلت را نیز وارد بازار می‌کنند که ماندگاری کمتر و قیمت ارزان‌تری دارد. این نکته را نیز باید بدانید که عطر ادو تویلیت لزوما دقیقا همان عطر پرفیوم ولی سبک تر نیست بلکه بوی آن نیز متفاوت تر است زیرا که برای تبدیل عطر از پرفیوم به ادو تویلت باید نت های سنگین مانند چوب را از آن منها کرد تا به توان آن را سبک کرد.

ادوکلن Eau de Cologne   

ترکیبی دیگری از عطرها وجود دارد که به اختصار ادکلن نامیده می شوند. این عطر برای اولین بار در کلن آلمان به بازار عرضه شد، ترکیب آن از آب کلن استفاده شده است و به همین خاطر به همین نام مشهور شد. این عطرها میزان زیادی الکل دارند و تنها 2 تا 5 درصد عطر داخل آنها به کار برده شده است.  ادوکلن‌ها معمولاً بسیار سبک، تازه و حاوی روغن‌هایی مانند لیمو، ترنج و پرتقال هستند، علاوه بر این ممکن است در آنها از اسانس اسطوخودوس و رز ماری نیز استفاده کنند.

او فرش Eau Fraiche

غلظت این عطر ها به مانند ادوکلن ها بسیار پایین بوده بین 1 تا 3 درصد می باشد. تفاوت این عطر با ادوکلن در ترکیب آن است که به جای الکل زیاد با آب ترکیب می شود. از این عطر برای تازه سازی پوست پس از اصلاح استفاده می شود.

سخن آخر

با داشتن دانش کافی فرق بین عطر و ادکلن می توانید انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید. اما برای خرید عطر راحت و مطمئن می توانید به سایت عطر فروشی شقایق مراجعه کرده و خرید خود را بدون نگرانی از این سایت معتبر به آسانی انجام دهید.

مطلب بعدی عطر روغنی
Print
1 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته