خط بوی عطر چیست؟
سهیل صمدی

خط بوی عطر چیست؟

عطر ماده ای خوشبو است که مواد اولیه آن از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌شوند.

عطر یکی از فاکتورهای جذابیت است و طرفداران بسیاری دارد. در این میان انتخاب یک عطر مناسب به جذابیت آن می افزاید. یک عطر خصوصیات بسیاری دارد که با توجه به هدف شما، ارزش و جایگاه هر کدام می تواند متفاوت باشد.

 خط بوی عطر

بسیاری از ما، بعد از خریداری یک عطر، ممکن است از آن راضی نباشیم و به نظرمان عطری خاص و گیرا نباشد. پس به طور کلی از خرید آن پشیمان می شویم.

برایمان عجیب است که چرا این مشکل پیش آمده و علتش از کجا ناشی می شود. خرید عطر، قوانینی دارد که باید از آن باخبر باشیم. در دنیای عطر، اصطلاحات بسیاری وجود دارد که شاید از آن اطلاعاتی نداریم.

یکی از این اصطلاحات خط بوی عطر است. خط بو یا همان سیاژ عطر، مانند بسیاری از دیگر اصطلاح‌‌های دنیای عطرسازی از زبان فرانسوی گرفته شده است.

معنی سیاژ، بوی خوش عطری است، که در مسیر راه رفتن باقی می‌ماند

 در عطرها، هاله و دنباله ای به محض اسپری کردن ایجاد می شود که در اطراف کسی که عطر زده است رخ می دهد. به توصیف این هاله یا پخش بو، خط بوی عطر گفته می شود.

مثلا وقتی شخصی از کنار شما رد می شود و  بعد از رد شدن هنوز بوی خوشی از او بر جای می ماند را خط بوی عطر می گوییم.  

در نتیجه به هر اندازه که خط بوی عطر زنانه رایحه‌ای دلنشین‌تر داشته باشد می‌توانیم بگوییم با عطری خاص و خوشبو مواجه هستیم.

این رایحه به جا مانده باید تراکمی مناسب داشته باشد، زیرا اگر بیش از حد باشد، نتیجه ای عکس می دهد.

این نکته مهم است که خط بوی عطر با ماندگاری عطر تفاوت دارد. حتی با هم در تضاد هم هستند.



 سوالات خط بوی عطر

  1. آیا اسپری عطر روی موهایمان مضر است؟

اسپری مستقیم عطر روی موها به دلیل وجود الکل، موها را خشک می کند.

  1. چه رایحه هایی برای تابستان مناسب است؟

وجود اسانس های چوب درخت صدر، وانیل، ادویه و چوب، مرکبات، اقیانوس در عطرهای انتخابی برای تابستان که ایجاد رایحه خنک میکنند بسیار مناسب است.

  1. تفاوت خط بوی عطر با ماندگاری عطر در چیست؟

کاملا مقابل هم هستند و عطری که دارای الکل بیشتری است، پخش بوی بیشتر و ماندگاری کمتری دارد.

 افزایش خط بوی عطر
 

اگر عطر خوب و باکیفیتی داشته باشید، که خط بو هم دارد، در این صورت با اسپری کردن آن بر روی لباس، دستبند چرمی یا روسری پشمی، می‌توانید سیاژش را بیشتر کنید و باعث قدرت خط بوی آن شوید.

عطرهایی که دارای نت‌های نعناع هندی، کارامل، وانیل، توت‌ها و ملون‌ها هستند، خط بوی بیشتری نسبت به سایر عطرها دارند.

 کاهش خط بوی عطر

با پنبه ای آغشته به الکل، جایی را که می خواهید عطر بزنید را پاک کنید، این کار باعث کاهش خط بوی عطر می شود. پنبه الکلی می‌تواند بوی تند عطر را متعادل و پراکنده کند و مانع ماندگار بیش از اندازه آن شود.

عوامل موثر در خط بوی عطر

  • غلظت عطر

تراکم عطر، در میزان سیاژ عطر اثر دارد. عطرهایی که غلظت زیادی دارند، خط بوی کمتری را در هوا تولید می کنند.

اگر می‌خواهید عطری که زده‌اید بیشترین خط بو را داشته باشد، بهتر است سراغ عطر‌های خالص نروید. بوی پرفیوم‌ها و ادو پرفیوم‌ها بیشتر روی بدن متمرکز می‌شود و نسبت به ادوتویلت ها خط بوی کمتری دارند.

  • میزان الکل موجود در عطر

ادکلن هایی که الکل بیشتری را دارند، در نتیجه خط بوی بیشتری را هم دارند. خط بوی عطر با مبزان الکل موجود در عطر رابطه مستقیم دارد.

  • میزان روغن عطر

مولکول های این عطرها به واسطه وجود روغنی که دارند به پوست می چسبند و اگر الکل کمتری هم داشته باشند، درنتیجه خط بوی کمتری را دارند.

  • رایحه تشکیل دهنده

ادکلن هایی که رایحه ای از مرکبات را دارند در هوا بیشتر و سریع تر پخش می شوند. اما رایحه های مشک و چوب ماندگاریشان بیشتر است.

 معیارهای توصیف یک عطر از نظر غلظت و میزان روغن عطر

  • پرفیوم ها: پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایحه ها با  22 تا 30 درصد اسانس روغنی هستند که 6 تا 8 ساعت ماندگاری دارند.

  • ادو پرفیوم ها: بعد از پرفیوم ها، ادو پرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن 15 الی 20 درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست می آورند که دوام آنها 4 تا 5 ساعت است.

  • ادوتویلت ها: این دسته 2 تا 15 درصد اسانس روغنی دارند که 2 تا 3 ساعت هم زمان ماندگاری شان است. خط بوی نسبتا بیشتری به پرفیوم ها و ادو پرفیوم ها دارند.
  • ادکلن ها: که برای مردان است از میزان کمتری روغن برخوردار است و الکل بیشتری دارد. در نتیجه، ماندگاری کمتر و خط بوی بیشتری دارد.

خوب است که هنگام استفاده از عطر، به دسته های بالا دقت کنیم و بنا بر خواست و هدفمان عطر مناسب را گزینش کنیم و یکی از دسته‌های بالا را انتخاب کنیم.

معمولا برای مهمانی‌ها دسته اول و دوم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را همراه ببرند و مجددا تجدید کنند.

برای استفاده‌های روزمره و محیط‌های کاری، استفاده از ادوتویلت‌ها و ادوفرش‌ها بهتر است که رایحه‌های رقیق و ملایمی دارند.

 نحوه صحیح عطر زدن

درست عطر زدن و نحوه صحیح عطر زدن از نکات مهمی است که در ماندگاری و پخش بوی آن بی تاثیر نیست.

  • پس از استحمام، به این علت که پوست بدن شما تمییز است، بهترین زمان برای عطر زدن است.
  • عطر را در هوا اسپری نکنید.
  • هنگام اسپری کردن، شیشه عطر را در فاصله 7 تا 15 سانتی متر از خودتان نگه دارید.
  • در عطر زدن زیاده روی نکنید، 3 تا 4 اسپری کافی است.
  • پس از زدن عطر، پوست تان را بهم نمالید.
 عطر درست را برای خودتان انتخاب کنید

با توجه به شناخت و آگاهیتان درباره انواع عطرها، اعم از ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و پرفیوم ها و نیز نحوه استفاده برای ایجاد خط بوی بیشتر و یا ماندگاری آن، می توانید، عطر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

انتخاب یک عطر نشانه از نوع شخصیت شما نیز می تواند باشد. عطر یک مورد در کنار لباس و یا اکسسوری های شماست برای افزایش جذابیتتان.

مطلب قبلی دلیل اسپری عطر روی نبض
مطلب بعدی نحوه اسپری عطر به موها
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته