تاثیر عطر روی احساسات
سهیل صمدی

تاثیر عطر روی احساسات

 

تاثیر عطر روی احساسات

سیستم بویایی در بدن انسان، تنها حسی است که مستقیما از ارگان بویایی به سمت نقطه پردازش می رود. دیگر حواس ما، مانند بویایی و چشایی و شنوایی و غیره پیام های خود را از قبل از اینکه به مقصد پایانی مغز بفرستند، به یک ایستگاه به نام بازپخش می فرستند. حس بویایی به طور مستقیم وارد سیستم پردازش در مغز می شود، پس خیلی راحت می توان علت اثر گذاری رایحه ها را بر روی حالات احساسی افراد اثبات و توجیه کرد. در این مقاله درباره تاثیر عطر روی احساسات بیشتر می خوانیم.

ممکن است که این سوال پیش آید که آیا رایحه عطر بر روی احساسات تاثیر دارد؟ آیا رایحه ها توانایی تغییر مود را در ما دارند؟ در پاسخ باید گفت که، بعضی از تحقیقات نشان دهنده این موضوع هستند که عطرها و اثر بوها روی مودها تا حدی که خاطراتی از آن ها تداعی بشود را ناشی می شوند. پس تغییر مود یا احساس افراد، از فردی به فرد دیگر و در موقعیت های مختلف می تواند فرق داشته باشد. مثلا یک رایحه می تواند هم آرام کننده باشد و هم در فرد دیگری ایجاد هیجان کند.

 تاثیر عطر بر روی احساسات با مرور کردن خاطرات

در این مطلب می خواهیم درباره اینکه بوییدن عطر می تواند حال افراد را خوب کند، بیشتر گوییم. معمولا در خاطراتی که ما داریم بوی خاصی هم به مشام می رسیده است. با گذر زمان وقتی که بوی آن عطر به مشام شما برسد، آن خاطره برایتان زنده می شود. عطر ها از موادی تشکیل شده اند که تاثیر زیادی بر روی جسم و روح ما می گذارند. عطر ها حس بویایی ما را تحریک می کنند. گاهی احساسات خوب و گاهی هم اضطراب و نگرانی را در ما ایجاد می کنند.

تاثیر عطر تاثیر عطر روی احساسات آنقدر زیاد است که حتی روی حیوانات نیز تاثیر دارد. بعضی از حیوانات با توجه به غریزه شان با منتشر کردن یک بوی جذاب برای جنس مخالف خود در فصل جفت گیری، جفت پیدا می کند و آن را جذب خود می کند.

تاثیر عطر بر روی جذابیت چهره

رایحه و بو تاثیر زیادی از درک ما از چهره و ظاهر یک فرد دارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، چهره افراد با بوی خوب در نزد دیگران می تواند زیبا باشد. یک رایحه خوب که از فردی به مشام می رسد، می تواند تصویر خوبی را از طرف در ذهن ما ایجاد کند. مثلا ما در مصاحبه با فردی که بوی خوبی را از خودش به مشام می رساند، احساس بهتری خواهیم داشت.

تاثیر عطرها بر روی عادات روزمره

از تاثیر عطر بر روی احساسات می توان به تاثیرش در افزایش و کاهش عادات در ما اشاره کرد. گاهی می شود که عطرها بر روی عادات روزمره هم تاثیر می گذارند. با شناسایی این عادات در خود می توانیم به رایحه درمانی در خود برسیم. می توان از خواص درمانی عطرها استفاده کنیم. در نتیجه شدت عادات را در خود افزایش و یا کاهش دهیم.

تاثیر عطر بر میزان پول خرج کردن

طی تحقیقاتی که انجام شده است، افراد در مکانی که بوی خوبی دارد، بیشتر وسوسه می شوند تا خرید کنند، تا جایی که بوی خوبی ندارد. می توان این گونه استنباط کرد که استشمام بوی خوب به قوه خوش بینی و خوشحالی افراد می افزاید. پس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و بیشتر هم خرج می کنند.

تاثیر رایحه ها تقریبا در همه زندگی ما وجود دارد. با کمی دقت و ریزبینی می توانیم متوجه ملموس بودن عطر ها در زندگی خود باشیم. متوجه می شویم که برخی از ما انسان ها حتی بدون وجود عطر ها نمی توانیم زندگی کنیم. حتی حاضریم که خیلی از چیزها را بخاطر داشتن رایحه هایی چون بوی آغوش مادر یا عطر خوش نوزاد از دست بدهیم.

تاثیر عطر ها بر درمان بیماری

طبق بررسی هایی که انجام شده است، می توان گفت که بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و نیز چوب صندل برای از بین بردن پرخاشگری بسیار خوب است. انواع مرکبات، نعناع، پونه وحشی و ریحان و فلفل قرمز، به افزایش حافظه کمک می کند. استشمام اسطوخودوس هم ایجاد آرامش در افراد را دارد. رایحه یاسمن نیز با افزایش امواج آلفا در پشت سر، باعث ایجاد هوشیاری بیشتری در افراد می شود.

بابونه رومی نیز در درمان سردرد تاثیر زیادی دارد. برای از بین بردن اختلالات خلق و خو می توان به سراغ رایحه های شمعدانی و یاسمن و کاکائو رفت.

نحوه تاثیر رایحه ها بر روح و روان

به طور تجربی این موضوع ثابت شده است که اسانس های روغنی که معطر هستند، تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، سر درد، تپش قلب، بی خوابی، ناراحتی های اعصاب، آلرژی و مشکلات تنفسی را بهبود می بخشد. حتی در درمان سرماخوردگی هم تاثیر دارد.

مواد معطر از راه بینی، پوست و دستگاه گوارش ما به مغز می رسد. سپس اثرات منفی و یا مثبتی را در ما بوجود می آورد. هنگامی که اسانس ها به روش موضعی جذب می شوند، به علت کوچکی مولکول ها، به سرعت از طریق فولیکول های مو و یا پوستمان جذب می شود و وارد سیستم جریان خون می شود.

به جز این در روش استنشاقی، مولکول های ریز و کوچک عطر از راه پوشش حفره بینی به سلول های گیرنده در پیاز بویایی مغز انتقال پیدا می کند و خیلی زود تاثیرش را بر جا می گذارد.

سوالات متداول تاثیر عطر روی احساسات

  • عطرها چه مشکلاتی را از بین می برند؟
    ثابت شده است که اسانس های روغنی که معطر هستند، تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، سر درد، تپش قلب، بی خواب، ناراحتی های اعصاب، آلرژی و مشکلات تنفسی را درمان می کنند. از تاثیر عطر روی احساسات می توان به اثرات عطرها و بوها روی مودها گفت که تا حدی که خاطراتی از آن ها تداعی شود را ناشی می شود.
  • برای ایجاد آرامش چه رایحه هایی استفاده می شود؟
    برای از بین بردن استرس و اضطراب از رایحه اسطوخودوس و یاسمن و کاج بیشتر استفاده می شود.
  • برای ایجاد شادی در افراد از چه رایحه ای بیشتر استفاده کنیم؟
    وانیل از گیاهانی است که رایحه اش به شدت در افراد ایجاد شادی و بهبود روحیه می کند. در زمان هایی که غمگین هستید، از ادکلن هایی استفاده کنید که دارای بو و رایحه وانیل هستند.
مطلب قبلی خرید عطر مناسب هدیه ولنتاین
مطلب بعدی عطر ضد استرس و آرام بخش
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
4.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته