انواع حساسیت به عطر و ادکلن
سهیل صمدی

انواع حساسیت به عطر و ادکلن

همان طور که استفاده از عطر و ادکلن می تواند انرژی زا، ایجاد کننده احساس فوق العاده و آرامش در روح و روان باشد، برعکس این موضوع هم می تواند اتفاق بیافتد و برای بعضی افراد ناراحتی های پس از استفاده از عطریا ادکلن پیش بیاید. اگر هنگام استفاده از عطر یا ادکلن احساس ناخوشایندی پیدا کردید، این امکان وجود دارد که حساسیت یا آلرژی به عطر یا ادکلن مورد نظر داشته باشید.

از آنجایی که درترکیب مواد بسیاری از عطرها و ادکلن ها از مواد شیمیایی استفاده می شود، حساسیت و آلرژی می تواند نشانه ای از واکنش معکوس بدن به این گونه مواد باشد که شناخت علائم و انواع حساسیت به عطر و ادکلن می تواند در پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند.

 ترکیبات شیمیایی عطرها

برخی مواد که در تولید عطرها از آن ها استفاده می شود و عطر ادکلن ها از ترکیبات شیمیایی آن ها به دست می آیند، ممکن است سبب بروز حساسیت و آلرژی شوند مانند لینالول.

 لینالول یکی از مواد شیمیایی پرمصرف در صنعت عطر و ادکلن می باشد. لینالیل استات ترکیبی است که از لینالول ایجاد می شود که اگر در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، سبب بروزآلرژی می شود. لیمونن نیز یکی از مواد مشهور پر کاربرد در ساخت عطر و ادکلن می باشد که آلرژی و حساسیت را در اثر استفاده از عطر و ادکلن بسیار بالا میبرد.

سوالات متداول انواع حسایت به عطر و ادکلن 

  • آیا  ورم صورت پس از استفاده از عطر می تواند از علائم حساسیت باشد؟

بله این امکان وجود دارد که به عطر مورد نظر حساسیت داشته باشید، حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • آیا سوزش، خارش و خشکی گلو می تواند از علائم حساسیت باشد؟

بله می تواند نشانه هایی از حساسیت و آلرژی باشند، علائم بروزحساسیت در هر شخص متفاوت می باشد.

  • واکنش های آلرژیک به مواد معطر به چه عواملی بستگی دارد؟

واکنش های آلرژیک به عوامل مختلفی مانند میزان حساسیت فرد، قدرت آلرژی زایی ماده معطر و مدت زمان تماس فرد با ماده حساسیت زا بستگی دارد.

حساسیت به عطر و ادکلن 

برخی افراد هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی رایحه ها، حساسیت و آلرژی از خود نشان می دهند که به صورت های مختلف بروز میکند. التهابات پوستی، عطسه، سرفه و..از نشانه های آلرژی می باشد که معمولا افرادی که در برابر رایحه های حساسیت زایی مانند رایحه شوینده ها، عطرها ورایحه لوازم آرایشی قرار میگیرند، این علائم را از خود نشان می دهند.

خرید عطر و ادکلن با کیفیت که در تولید آنها از مواد استاندارد استفاده شده است، می تواند تا حدی از بروز حساسیت جلوگیری کند. استفاده از این گونه عطر ها در برابر عطرهای بی کیفیت سبب می شود که افراد کم تر دچار حساسیت و آلرژی شوند.

 می توانید برای خرید این گونه عطرها به فروشگاه شقایق که یکی از معتبرترین مراجع خرید عطر و ادکلن می باشد مراجعه کنید.

معرفی انواع حساسیت به عطر و ادکلن 

استفاده از عطرو ادکلن های بی کیفیت سبب تشدید بروز حساسیت می شود. حتما قبل از خرید عطر یا ادکلن مقداری از آن را تست کنید تا واکنش ایمنی بدن را نسبت به آن بسنجید، معمولا نشانه های حساسیت به دو صورت تنفسی و پوستی می باشد که در افراد مختلف متفاوت می باشد.

  • حساسیت تنفسی

در این گونه حساسیت، افراد به رایحه عطرها حساسیت نشان می دهند چنانچه پس از استشمام آن دچار سردرد، حالت تهوع، اشک چشم، عطسه و گرفتکی بینی شدید یعنی به رایحه آن عطر حساسیت دارید. علائم این گونه حساسیت مانند نشانه های کسانی است که به آلرژی فصلی مبتلا می شوند، شدت درگیری با هرکدام از این علائم برای هرکس متفاوت می باشد.

حساسیت پوستی

بعضی افراد با استفاده کردن از عطر یا ادکلن بر روی سطح پوست خود دچار این گونه حساسیت می شوند که به صورت قرمزی، خارش و سوزش می باشد. علاوه بر موارد گفته شده حساسیت ممکن است به صورت علائم دیگر بروز دهد مانند خستگی، دردهای عضلانی، ریزش اشک، خس خس سینه، تنگی نفس، ورم صورت، سرخی چشم، حالت تهوع و استفراغ که هرکدام از آن ها در بدن افراد مختلف عکس العملی متفاوت دارد که متداول ترین و مهم ترین آن ها که نشانه بروز حساسیت و الرژی می باشد عطسه وتحریکات پوستی ماند خارش می باشد.

سردرد ناشی از استشمام عطر

بعضی ازافراد پس از استشمام عطر دچار سردر می شوند که می تواند دو دلیل داشته باشد: میگرن و سینوزیت.

 در صورت استفاده از عطر و مبتلا شدن به سردرد باید در اسرع وقت ابتدا با پنبه آغشه به الکل عطر را از روی پوست خود پاک کنید و اگر قهوه در دسترس بود با استشمام آن رایحه عطر را در مجاری تنفسی خود ازبین ببرید.

 چند توصیه جهت درمان و پیشگیری از حساسیت

  1. بهتر است که همیشه هنگامی که قصد خرید عطر یا ادکلنی را دارید با توجه به مزاج خود راحیه مورد نظر را انتخاب کنید، معمولا افرادگرم مزاج با استشمام عطرهای گرم دچار سردرد می شوند. در صورتی که استشمام همین عطرها برای فرد سرد مزاج بسیار آرامش دهنده است.
  2. قبل از خرید عطر راجع به ترکیبات به کار رفته شده در عطر مطلع شوید یا برای بررسی دقیق تراین که بدن شما به چه نوع موادی حساسیت دارد، می توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  3. هنگام خرید عطر کمی از آن را بر روی پوست خود بزنید و رایحه آن  را استشمام کنید، در صورتی که پس از گذشت مدت زمانی هیچ گونه علائمی از انوع حساسیت به عطر گفته شده مشاهده نکردید، می توانید آن عطر را خریداری کنید.
  4. جهت جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی و تنفسی بهتر است که قبل از خرید عطر از اصل یا تقلبی بودن آن مطمعن شوید.
  5. هنگام مشاهده هرگونه حساسیت پوستی از کرم نرم کننده برای جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به لایه های زیرین پوست استفاده کنید، در صورت عدم بهبودی بهتر است که به پزشک متخصص جهت درمان مراجعه شود.
سخن آخر

امیدواریم از مطالب گفته شده اطلاعات کافی را کسب کرده باشید، همیشه سعی کنید هنگام خرید به نکات گفته شده دقت و توجه کافی را داشته باشید، چراکه این مسئله مستقیما با سلامت شما در ارتباط است و سلامت شما از هرچیزی برای ما مهم تر می باشد.

 

 

مطلب قبلی عطر بچه گانه عروسکی
مطلب بعدی عطر روغنی
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته