اسانس عطر چیست؟
سهیل صمدی

اسانس عطر چیست؟

امروزه بهتر است برای خرید عطر یا ادکلن مورد نظر خود با اصطلاحات و معنای آن ها آشنایی داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم که شما را با تعدادی از آن ها از جمله مفهوم این که اسانس عطر چیست آشنا کنیم تا بتوانید با داشتن اطلاعات کافی خرید بهتری را داشته باشید.

در ابتدا توضیحی درباره اسانس بیان می کنیم. خیلی از مردم تفاوت اسانس و عطر و ادکلن را نمیدانند و فکر میکنند که اسانس همان عطر است در صورتی که اسانس می تواند همان ماده اصلی عطر باشد.

اسانس عطر چیست  

اسانیس عطر چیست؟ شاید سوال خیلی از شما باشد. در واقع اسناس به بخش پارفین موجود در عطر گفته می شود که از مواد شیمیایی در تقلید از رایحه های مختلف تولید شده است. اسانس پختگی لازم را ندارد و هزینه بسیار پایینی دارد اسانس ها را طوری می سازند که قابل تشخیص با عطر نمی باشند ولی  کاملا مشابه آن هاست، نحوه تولید و رنگ استفاده شده در آن ها یکی از مشکلات اساسی و  برای سلامتی می باشد.

درواقع شرکت های تولید کننده اسانس رایحه های مشابه  با عطر های اصلی را تولید می کنند.

ماده اصلی عطر ها همان روغنی است که  به صورت عطر رقیق نشده می باشد و دوام و ماندگاری بالایی دارد به روغن های اساسی عطر، روغن پایه می گویند.

 سئوالات متداول اسانس عطر

  • درعطرسازی از چه نوع الکلی استفاده می شود؟

از اتانول 95 درصد حجمی به عنوان الکل در عطرسازی استفاده می شود.

  • برای ماندگاری بیشتر عطر بهتر است که آن را در چه قسمتی اسپری کرد؟

بهتر است که آن را بر روی قسمت هایی از بدن که دارای نبض بدن است با رعایت فاصله مشخص اسپری کنید.

  • در چه صورت یک عطر کیفیت خود را از دست می دهد؟

دور نگه داشتن عطر از نور و گرما، عدم وجود اکسیژن در فضای بالای بطری و نگهداری مناسب از عطر سبب می شود تا به مدت طولانی کیفیت و عطر خود را نگه دارد.

روش های تولید عطر  

عطر به دو روش مصنوعی و طبیعی تولید می شود:

روش طبیعی تولید عطر

 در این روش روغن را با روش سیال، تقطیر، باحلال، پولبکی و اتانول استخراج می کنند.

روش مصنوعی تولید عطر

در این روش از طریق ترکیبات آلی تولید عطر صورت میگیرد. امروزه به دلیل آسان و مقرون به صرفه بودن اکثر شرکت ها این روش را انتخاب می کنند.

عطرها به طور کلی در دسته بندی های پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن تشکیل شده اند.

دسته بندی عطر ها

  • پرفیوم:

یک عطرغلیظ روغنی است که دربین عطر ها خالص ترین و ماندگارترین عطر است. پرفیوم 20تا30 درصد حاوی عصاره خالص می باشد.

  • ادو پرفیوم:

از نظر غلظت عصاره رتبه دوم را دارد و به اختصارEDP  نشان داده می شود. این عطرها بوی سبک تر و قیمت ارزان تری نسبت به پرفیوم دارند، ادو پرفیوم ها 15 تا 20 درصد عصاره خالص را دارا می باشند و در رتبه دوم از نظر میزان غلظت قرار دارند. ادوپرفیوم ها بیشتر با الکل مخلوط می شوند.

  • ادو تویلت:

فروش ادو تویلت به دلیل سبک بودن آن به صورت اسپری است که به صورت EDT نشان داده می شود. در اسپری ها حدود 4تا10 درصد از عصاره خالص استفاده شده و به دلیل استفاده زیاد از الکل ماندگاری بسیار پایینی دارد.

  • ادکلن:

ادکلن ها بسیار سبک هستند و در آن ها فقط 2تا5 درصد عصاره خالص به کار رفته است. در ادکلن ها معمولا روغن های ترنج، پرتقال و لیمو و همین طور اسانس های اسطوخودوس و رزماری استفاده می شود و بیشتر برای مردان قابل  استفاده می باشند.

  • اوفرش:

تنها 3 درصد عصاره دارند، برای کسانی که عطر بسیار سبک و ملایم دوست دارند انتخاب مناسبی می باشد. معمولا برای استفاده در مهمانی ها از پرفیوم و ادو پرفیوم اسافاده می کنند و برای استفاده روزمره ادوتویلت و اوفرش ها انتخاب مناسبی می باشد.

حال با معرفی انواع مختلف عطر و آشنایی بیشتر شما با آن ها امیدواریم بتوانید انتخاب بهتر و دقیق تری در پیدا کردن عطر مورد نظر خود داشته باشید.

میزان ماندگاری عطر ها

حال میخواهیم عطر ها را از نظر میزان ماندگاری بررسی کنیم. عطر ها از نظر میزان ماندگاری به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • Top:

 رایحه هایی از قبیل دارچین، ادویه ای، میوه ای و بوی مرکبات جز این دسته می باشند که ماندگاری 15 دقیقه تا 2ساعت را دارند.

  • Medium :

این نوع عطر ها از  ترکیب رایحه های مختلف ساخته شده و ماندگاری 3تا5 ساعت را دارند.

  • Base:

این نوع عطر حاوی رایحه های چرم، مشک، خزه و بوی تنباکو می باشد و بین 5تا 10 ساعت ماندگاری دارند.

ازالکل برای رقیق کردن عطر و پخش بو استفاده می شود، یعنی با افزایش میزان ادکلن ماندگاری کم تر و پخش بو بیشتر می شود. اگر بخواهیم عطر ها را از نظر میزان پراکندگی و پخش بو دسته بندی کنیم به ترتیب ادکلن، ادو تویلت، ادو پرفیوم و پرفیوم هستند و اگر بخواهیم از نطر ماندگاری و غلظت تقسیم بندی کنیم پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن می باشد.

ترکیبات عطر

یک عطر از سه قسمت اسانس یا ماده اصلی، ماده حامل و مواد افزودنی تشکیل شده است.

  • اسانس:

ماده اصلی یا اسانس بخش اصلی عطر را تشکیل می دهند.اسانس ها را می توان به صورت طبیعی و سنتی تولید کرد، اسانس های طبیعی از گیاهان و حیوانات تشکیل شده ولی اسانس های مصنوعی توسط کارخانه تولید می شود.

  • حلال ها:

رایج ترین نوع حلال که در عطرسازی برای رقیق کردن استفاده می شود، الکل است. الکل با مقداری آب ترکیب شده که سبب می شود اسانس یا ماده اصلی پخش خوبی داشته باشد.

  • مواد افزودنی:

افزودنی های عطر برای افزایش مرغوبیت عطر به آن اضافه می شود. آنتی اکسیدان ها و مواد رنگی دو نمونه از مواد افزودنی هستند که برای افزایش پایداری به عطرها اضافه می شوند.

سخن آخر

حال با تعریفی از اسانس، مواد تشکیل دهنده عطر و انواع عطر از نظر ماندگاری و پخش بو امیدواریم اطلاعات لازم و کافی را در این مورد کسب کرده باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید عطر می توانید به سایت شقایق مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب قبلی عطر با رایحه گل رز
مطلب بعدی خرید عطر اورجینال
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته